Sign in to follow this  
Müller

Ce bine ar fi daca am achizitiona asa ceva!

Recommended Posts

Sustinera pentru F16 din partea politicului este "vezi doamne sunt americane" si intarim relatiile + ideea justificata de altfel ca F16 are istoric de lupta fata de Grippen sau Raffale dar totusi nu poti afirma ca este peste cele doua din urma, ca acestea nu au avut ocazia de a purta razboiaie, dealtfel avionica, performantele, constructia celor doua din urma este mult mai moderna, fiabila...etc chiar si fata de F16 variantele noi. Oare de ce americanii vor trece cat de curand pe urmatoarea generatie de aeronave care usor vor inlocui si actualele F16 din dotare ? In alta ordine de ideei pentru Romania Saab a venit cu o oferta imbatabila , avioane noi, armament pe ele + ca dezvoltau o fabrica de echipamente si armament specific pe teritoriul nostru.... Poate ca multi nu stiu dar costurile de intretinere pentru Hercules este urias si sa nu mai vorbim ca si alea le-am achizitionat Seven-Hand, probabil de aici si preocuparea armatei de a achizitiona avioane noi de tip Spartan la fel de bune si de fiabile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stai linistit XQZME nu exista fonduri in buget pentru dotarea cu avioane. Noi vrem, dar trebuie sa si putem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ce-am auzit ca sa iasa F16 au facut o manarie gen avioanele's gratis (si deci mult mai ieftine ca Saab) dar training-ul e cam 60mil de cotolani per avion.

Ca daca faceau licitatie nu statea in picioare oferta cu F16. Si iar din pacate sunt la mana a 3'a, nici macar a doua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma cam indoiesc ca putem juca jocul asta singuri. Nu mai e ca acu' 500 de ani, incat sa poti face fata cu un nr mare de razesi. Tehnica conteaza si implica mult mai mult decat nr si tipul de avioane. Putem avea noi F22-uri (e doar un ex), trebuie mult mai multe si nu avem bani de ele...tehnica la sol, logistica, personal calificat in toate domeniile ce tin de antiaeriana (mecanici, operatori pe aparutura avuta in dotare, bucatari pt toti astia), cate si mai cate, dar toate astea costa.

Sa zicem ca am cumpara EF 2000, vreo 40 de bucati. Ai bani de intretinere, antrenament, armament ?! Functioneaza fara un sistem de avertizare la sol (stiu ca era o vreme cand eram buni la asta, dar au trecut un nr de ani) ?! Azi, daca suna alarma anti aeriana se supara toti ca nu se pot uita in liniste la X Factor.

Platesti o suma mare pe niste jafuri...platesti taxa de smecher, lumea-i nedreapta, stiu. Dar cred ca aliantele se platesc. E ca si cum ai plati pe unul sa-ti ridice gunoiul. Face ceva ce, teoretic poti face si tu, dar tie iti ia din timp si bani pt asta si ai putea face altceva in timpul asta. Avioanele alea au rolu' stingatoarelor dintr-o fabrica...ajuta la inceput, dar daca nu vin pompierii ai belit cucu'. Problema noastra ca natie e ca nu suntem mai in dosul Europei, sa avem luxul de a face alegeri. Suntem fix in centru si am avut grija sa afle toata lumea.

Practic noi suferim de acelasi lucru, ca-n toata istoria noastra...problemele altora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu scuzele de rigoare pentru necro, am gasit recent un articol interesant. Se pare ca F-35-ul a facut pe la inceputul anului niste exercitii de tip DACT (Dissimilar Air Combat Training) vs batranul F-16. Rezultatele au fost mai mult decat surprinzatoare (nu si pt mine, care ma asteptam la un asemenea deznodamant).

 

Mai multe detalii aici: http://arstechnica.com/business/2015/07/disastrous-f-35-vs-f-16-face-off-was-also-a-battle-of-philosophies/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh eh ... situatia este un pic alarmanta, dar in lumea civilizata se fac exercitiile astea EXACT pentru a gasi probleme, solutii, tehnici si doctrine de utilizare potrivite. Se poate ajusta "flight model"-ul ca d-aia e FBW, se pot face multe. Probleme gen "casca prea mare, nu pot sa intorc capul" se rezolva usor, e bine ca le gasesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, insa din pacate problema aia cu dezavantajul de energie nu prea au cum s-o rezolve, decat daca modifica airframe-ul prin adaugarea unor aripi cu o suprafata mai mare.

Si nu inteleg de ce nu au incorporat si thrust vectoring, majoritatea avioanelor de generatie 4.5 si 5 au asta in momentul de fata. Si, speaking of F-22, uite cum s-a descurcat el atunci cand a avut primele exercitii de genul asta

 

In December 2005, the USAF announced that the F-22 had achieved Initial Operational Capability (IOC).[168] During Exercise Northern Edge in Alaska in June 2006, in simulated combat exercises 12 F-22s of the 94th FS downed 108 adversaries with no losses.[35] In the exercises, the Raptor-led Blue Force amassed 241 kills against two losses in air-to-air combat, with neither loss being an F-22. During Red Flag 07-1 in February 2007, 14 F-22s of the 94th FS supported Blue Force strikes and undertook close air support sorties. Against superior numbers of Red Force Aggressor F-15s and F-16s, 6–8 F-22s maintained air dominance throughout. No sorties were missed because of maintenance or other failures, a single F-22 was judged lost against the defeated opposing force.[N 4] F-22s also provided airborne electronic surveillance.[169]

 

The Raptor achieved Full Operational Capability (FOC) in December 2007, when General John Corley of Air Combat Command (ACC) officially declared the F-22s of the integrated active duty 1st Fighter Wing and Virginia Air National Guard 192d Fighter Wing fully operational.[170] This was followed by an Operational Readiness Inspection (ORI) of the integrated wing in April 2008, in which it was rated "excellent" in all categories, with a simulated kill-ratio of 221–0.[171]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai vezi ca F-35-ul nu a ajuns inca la IOC ... In ce priveste F-22-ul, ala e top dog, facut pe acelasi principiu ca F-15-le in vremea lui. Bate tot fara sa-ti mari o sansa. Si totusi, exista baieti de pe Eurofighter si (cred) Rafale care au siluete de 22 desenate sub carlinga

 

Pe de alta parte, cand vorbim de exercitii la scara larga, e total altceva decat studiu 1on1. Avioanele stealth si sensor-fusion sunt concepute tocmai pentru situatiile reale de razboi in care angajeaza la voie inamicii constransi sa foloseasca radar-ul propriu sau sa navigheze orb si laggy dupa GCI.

 

Revenind la "problemele" F-35, de fapt el are aripa mai mare decat F-16, si nu sta chiar asa rau. Dar wing loading e o valoare prea simplista, care nu ia in calcul toata suprafata portanta existenta, adica corpul avionului samd. La un F-16 in general e corecta, la F-35 diferenta pare mai mare.

 

La fel, la thrust to weight ratio... daca scoti afterburner de la toata lumea lucrurile nu mai sunt chiar asa rele. Si F-35 tine totul in burta, are drag mai mic, are dit-amai incarcatura de benzina. Compara un pic cu F-16 si ia vezi ce-ti iese acolo?

 

De asemenea ... thrust vectoring ... costa: greutate, shift in centru de greutate, stealth ... plus energie cand il folosesti. Eurofighter nu are inca, Grippen nu are, Rafale nu are. Baga rusii la ele, nu zic ca e rau, dar ei baga mult pe cartea super-manevrabilitatii. Daca nu combina cu stealth ii bate un F-15 cu o mana la spate, de la distanta. Iar cand ajungi la merge, in prima faza nu conteaza thrust vectoring, toata lumea are capabilitati off-boresight impresionante si in principiu poate angaja. Daca angajamentul este neutru, ambii vor trage si se considera ca sunt slabe sanse sa supravietuiasca vreunul dintre cei doi adversari.

 

F-35 este un bombardier stealth care probabil se va descurca decentish si ca avion de vanatoare hit and run care loveste si distruge, nu loveste si fuge Intr-un context dominat de SAM-uri si radare puternice dar cu aviatie inamica care nu are curaj sau numere sa se ridice de la sol, s-ar putea sa fie fix ce trebuie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-35 cred ca mizeaza (mult) prea mult pe stealth in detrimentul altor capabilitati, cum ar fi manevrabilitatea. Sunt claims (ce-i drept, din ce am citit pana acum, neconfirmate), conform carora sistemele IRST (infra red search and tracking) ar fi capabile sa detecteze avioane stealth de la distante de pana la 50 km. Stiu ca Rafale si Eurofighter au (nu stiu exact daca si Gripen-ul are), precum si MIG-urile si SU-urile de generatie noua (gen Mig-35 si SU-30 si SU-35).

 

Ideea e ca la un moment dat, capacitatea stealth se poate pierde si atunci trebuie sa te bazezi si pe altele. Iar un avion in care s-au investit atatea miliarde de dolari sa devina obsolete imediat dupa ce o pierde, nu mi se pare o investitie buna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this