Ghost Leader

Despre comunicarea prin statie

Recommended Posts

Ori de cate ori ma gandesc la comunicarea prin statie, imi amintesc niste situatii haioase intalnite la Bulbucata. Ori de cate ori cineva isi pornea statia si voia sa vada daca este receptionat, mesajul era "ba coaie ma auzi?". Apoi, la un moment dat, chiar inainte de a fi atacati de fortele aliatilor, se auzea prin statie unul care intreaba "ai vorbit cu sora-ta de [...] ?", apoi "de ce nu-mi raspunzi?" si ii raspunde cineva "tu nu vezi ca dau din cap ca da?". A fost o situatie care m-a amuzat si m-a bulversat deopotriva. Practic avem doia oameni care se vad si totusi comunica prin statie.

 

In S9 am stabilit cateva lucruri care sa ne ajute in comunicarea radio, cum ar fi:

- la inceputul comunicarii te prezinti si ceri cu cine vrei sa vorbesti (ex: Ghost catre Ruairi, receptie)

- cel care raspunde chemarii se prezinta (ex: Ruairi, receptie) ca sa sti ca poti comunica si ca esti auzit de cine trebuie

- la finalul transmisiei se confirma primirea mesajului (ex: Ruairi, receptionat)

- nu se inlocuieste cu 'negativ"

- se comunica informatii cat mai concrete si nu se ocupa canalul cu discutii despre retete de mancare

- pentru ca toata lumea sa aiba idee pe unde vin oponentii, se stabileste un cod al culorilor pentru zonele de joc. De obicei zona rosie este fata (fiindca de acolo este cel mai asteptat contactul cu inamicul), zona verde si zona albastra in laterale si zona neagra in spate (fiindca nu poti vedea in spate). Modelul este preluat de la SAS. Asa daca zici "contact inamic in zona albastra" toata lumea stie la ce te referi, decat daca ai zice "contact pe stanga". Care stanga?

- se stabileste un canal de rezerva pentru cazul in care comunicatiile sunt ascultate. De obicei codul pentru comunicatii ascultate este "Aici Radio Evanghelia", urmand ca toti care receptioneaza mesajul trec pe frecventa de rezerva.

- incercam pe cat posibil sa nu comunicam pozitia proprie. La inceputul jocului cand toata lumea este in pozitie, se comunica zona acoperita (ex. Gracia, tin culoarul de langa rau; Micutzu, tin curtea; etc)

 

Este un subiect despre care mi-am propus de mult sa fac un material pentru 6mm. Insa vreau sa va cer ajutorul pentru dezvoltarea lui. Sunt completari care pot fi aduse? Sunt convins ca nu suntem singurii care ne-am batut capul cu asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si cel mai important bagati surubelnita in functia/butonul CALL!

 

Comunicarea prezentei tango noi avem in loc de culor, orele de la cea. Ora 12 e directia de deplasare a squadului iar 3-6-9 sunt spate si laterale (dar le stiti toti astea )

Legat de prezentarea pe statie dupa nick, noi am inlocuit-o cu nr. Fiecare membru din squad are alocat un nr. (ex: aici 5 catre 2 receptie. 2 receptionat 5 comunica. aici 5 inamic ora 3 flancati etc)

 

Din nou surubelnita in functia CALL!

Share this post


Link to post
Share on other sites

PROPUNERE!!

 

Propun ca la nivel national sa lasam statiile deschise pe canalul 6 cand nu suntem la joc

Sa fie canalul 6 de comunicare intre noi in afara jocului

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

da , e f util , am avut 11000 de cazuri in care imi venea sa sparg statia din cauza call-urilor sau indicatii gresite .daca nu incepem sa avem un "manual" sau sa ne impunem , macar la un nivel mic un "limbaj" pt statii , nu putem sa avem pretentia sa fie liniste si pace in casca din ureche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cfilul

de la 6mm cat are o bila de airsoft? superba idee. subscriu

 

@ hayabusa

faza cu Call-ul si Roger Bip-ul e pe locul 1 la chestii enervante. Faza cu orele este utila (desii jucand in stanga si in dreapta am vazut ca nu toata lumea stie ca ora 12 e ora 12 pentru toata lumea si ca arata directia de inaintare sau directia in care se afla baza inamica). la indicativele radio inlocuite cu numere... nu o vad foarte utila fiindca risti sa stai si sa te gandesti "who the fuck is Mr.5?" (totusi un numar alocat permanent aceluiasi jucator + jucatorii joaca de mult timp rezolva problema) + cum am observat ca unii se apuca sa vorbeasca inainte sa apase pe buton si ridica degetul inainte sa termine de vorbit si atunci in loc de "Ghost Leader, contact, rosu, 4 inamici" se aude doar "act, rosu, 4 ina"

Share this post


Link to post
Share on other sites

ar putea sa se faca un pas si mai departe si sa se tinda macar spre protocoalele NATO. ar fi ideal sa invete toti alfabetul fonetic..ma uitam la un clipulet de la BT si spunea unu in statie "aici scuadu' unshpe,mergem la ef cinci" si ma gandeam..ca tot s-au plans de semnal prost..ce o fi auzit sarmanul de la capatul opus.(problema partial rezolvata cu "baza,aici squad/sierra unu unu, inaintam spre fox cinci, confirma")

Share this post


Link to post
Share on other sites

este cat se poate de adevarat, mai ales ca nu toata lumea isi permite niste statii de calitate cu care sa se auda "cristal"

 

oricum, nu cred ca e atat de important sa se foloseasca exclusiv alfabetul nato. Adica daca nu imi amintesc ca F se abreviaza Fox, sa pot zice si Focsani 11 sau Florin 11. Ideea este ca cel care receptioneaza sa stie ca e vorba de sectorul F.

 

Comunicarea prin statie trebuie sa fie ceva simplu, usor de insusit de toata lumea si nu de un specialist in cadrul echipei cum e medicul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LA faza cu butonul de call...

 

la braila BT 2.. inainte de a incepe jocul.. era un handicapat care tine frecventa ocupata.. Normal cu butonul de call.

 

daca l-as fii indentificat.. i-as fii spart statia! Nu sunt un tip violent... dar cand ai handsfreeul in ureche si un handicapat se joaca cu "call"-ul... parca iti vine sa-i iei mortii la intrebari si apelative!

 

Haideti sa stabilim de la inceput ca butonul de CALL nu exista si numai retarzii ar putea sa se joace cu el.

 

P.S. Si hai sa le spargem statiile celor care sunt suficient de retarzi si nu inteleg ca auzul este imporant in viata de zii cu zii.

 

 

Pt cei care cred ca instig la violenta: NU cred ca un RETARD ar intelege altfel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

care este pana la urma rolul butonului de call?

am cautat pe goagal dar nu am gasit decat chestii desucheate

 

L.E. o alta chestie aiurea este cand cineva are VOX-ul activat si il auzi cum iti respira in ureche...

 

oricum, de obicei lucrurile astea se rezolva atragand atentia omului. Doar daca este rau intentionat continua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cand sunt putini oameni pe frecventa (2-3) e folositor in conditii de zgomot in care nu prea te aude daca nu e atent. si daca n-are handsfree.

 

de exemplu, eu folosesc CALL cand sunt pe partie cu taica-meu in locuri diferite (el la jumatea partiei si eu la telecabina de exemplu) si trebuie sa ne auzim. n-o sa ma auda vorbind in veci(neavand handsfree) asa ca dau CALL. si asa aude statia pune frana si putem vorbi

 

 

la noi, aici, e nu numai inutil, dar nociv

Share this post


Link to post
Share on other sites
care este pana la urma rolul butonului de call?

am cautat pe goagal dar nu am gasit decat chestii desucheate

 

L.E. o alta chestie aiurea este cand cineva are VOX-ul activat si il auzi cum iti respira in ureche...

 

oricum, de obicei lucrurile astea se rezolva atragand atentia omului. Doar daca este rau intentionat continua.

 

am urlat cat m-au tinut bojocii sa termine... dar se pare ca in lumea lui mica ... ERA FUUUNNN!!!

 

 

zo.. in cazul asta nu se aplica perceptul bibilc: iarta-i doamne ca nu stiu ce fac! ... ca STIU!

Share this post


Link to post
Share on other sites

la un joc cineva spunea ca anumite frecvente sunt mai bune decat altele. Ceva gen "pe canalul 7 transmisia si receptia e mai de calitate decat pe canalul 4 sau 9". Stie cineva ceva de acest lucru? Mie imi suna a mit, insa mai sti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

depinde de interferentele din zona.

 

Inca un lucru putin stiut de lume, dar foarte important:

folosirea subcanalelor SCADE puterea de transmisie a statiei! transmiterea pulse tone-ului ca sa activeze canalul respectiv pe alte statii iti mananca din puterea transmisiei propriu-zise.. pentru cei care au 3-4W nu e mare chestie, dar pentru cei cu 0.5 or less, pierzi range destul de mult. Daca aveti probleme cu lumea care nu va receptioneaza, incercati si pe un canal 0 ( fara subcanal) si vedeti daca nu e mai bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghost ca o completare la primul post inainte sa intrati in teren sau la inceperea jocului verificati transmisia / receptia si tot la capitolul verificari cand cineva va intreaba daca il auzi raspunsul corect e " 5 cu 5 "

 

Primul este PUTEREA SEMNALULUI:

1. semnal sters abea perceptibil

2. semnal foarte slab

3. semnal slab

4. semnal bun

5. semnal puternic

 

al doilea indentificator este CLARITATEA SEMNALULUI (degeaba te auzi tare daca nu se aud decat gajaieli si piuituri)

1. semnal de neinteles

2. dabea se intelege, din cand in cand anumite cuvinte

3. se intelege dar cu greutate

4. se intelege

5. se intelege perfect

 

O alta remarca pe care o am de facut este in legatura cu folosirea subcanalelor inafara de puterea pe care o mananca a folosii un subcanal nu inseamna ca aveti o frecventa numai pt voi ex:

 

echipa A fol canalul 2 echipa B canalul 2 cu 01 asta inseamna ca atunci cand cineva emite de la echipa A doar cei din echipa A aud, dar atunci cand cei de la echipa B emit se aude si la A si la B.

 

cand echipa A emite si ocupa canalul 2 echipa B chiar daca nu aude nimic in casti are canalul ocupat si de multe ori va fi pusa in situatia cand trebuie sa repete un mesaj pana cand va nimerii un moment in care canalul master e liber, fiind pe un subcanal ei nu aud cand canalul master e ocupat cu exceptie atunci cand se emite pe subcanalul lor. Comasarea mai multor squaduri pe un acelasi canal dar pe subcanale diferite nu rezolva prea multe chiar daca o sa aveti liniste in casti mai mult ca sigur ve-ti avea probleme majore la transmiterea unui mesaj daca canalul este supraaglomerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deja vorbim de chestii avansate.. eu inca vad probleme cu oamenii la capitolul 'apasa PTTul, asteapta o secunda, vorbeste' sau la capitolul 'FRATE NE ATACA DIN FATA' -.-

 

De asemenea, chiar daca mesajul se transmite corect, trebuie si inteles. De multe ori 'da, am inteles, avansati', desi s-a zis ca e respawnul/buncarul/whatever e fix in drumul nostru... si apoi 'ah.. pai e chiar in drumul vostru? de ce n-ati zis asta?'.

 

 

Asta lasand la o parte voxuri, ptturi atinse aiurea si douajdemii de verificari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

referitor la chestia cu canal master/subcanale, sigur e asa ?

 

eu din prospenctul statiilor mele am inteles ca de la PMR 446.00625 (P1) pana la PMR 446.09375 (P8) fiecare canal master si subcanal are pur si simplu o frecventa diferita. caz in care nu vad cum ar putea canalul "master" sa tina frecventa ocupata si pentru "subcanale".

 

practic, fiecare dintre P'uri are o latime de banda in frecventa de 0,01250. care e impartita la subcanale. eu asa am priceput.

nu sunt electronist sau radio-amator, si nici o somitate in fizica, asa ca nu exclud sa gresesc...

Share this post


Link to post
Share on other sites
referitor la chestia cu canal master/subcanale, sigur e asa ?

 

eu din prospenctul statiilor mele am inteles ca de la PMR 446.00625 (P1) pana la PMR 446.09375 (P8) fiecare canal master si subcanal are pur si simplu o frecventa diferita. caz in care nu vad cum ar putea canalul "master" sa tina frecventa ocupata si pentru "subcanale".

 

practic, fiecare dintre P'uri are o latime de banda in frecventa de 0,01250. care e impartita la subcanale. eu asa am priceput.

nu sunt electronist sau radio-amator, si nici o somitate in fizica, asa ca nu exclud sa gresesc...

 

categoric testat de mine, uite un material pe tema asta:

 

"CTCSS, what is that? Does it matter?

 

CTCSS -Coded Tone Control Squelch System, each Main Channel from PMR is divided into 38 CTCSS tones/subchannels. And the better way to explain to you how this works is by giving you an example.

 

Let's say you and your group are on a very crowded beach with lots of PMR users (never did find such a place, but, this is hypothetical, anyway), if there were 8 groups using PMR there already, you (the 9th users), would be in a very nasty situation, because you'd have no free channel. What CTCSS does, is to put a specific tone mixed with your communication, each tone corresponds to a subchannel, so let's say, you'd be communicating on Main Channel 5, subchannel 23. Your PMR radio would filter off all comunications on Main Channel 5 that didn't had that tone (23) mixed in the comunication, so, you'd be "sharing" Channel 5 with more people, but only hearing yourselves. This ends up on giving 304 "virtual" channels (8 x 38).

 

Non-CTCSS radios always operate on subchannel 0, aka. all filters off, and thus hearing all comunication on the main channel, regardless of the subchannel. Always remember , talking in a subchannel different than 0 is aimed to prevent you from hearing other people, and not to prevent the other groups from hearing you. So, don't think you have a totally private communication, anyone with a cheap PMR (too cheap to have CTCSS) will be hearing you, because they have no way to filter you off.

 

Usually people just want to filter everybody else off. But, if you are concerned with the privacy of your communications, you'll have to buy a model that features voice scrambling, but that's usually a kind of expensive feature.

 

If you have a CTCSS enabled radio, you'll have to disable it (change into subchannel 0) in order to be able to communicate with non-CTCSS radios. Otherwise, you just wouldn't hear whatever they'd say to you."

 

mai multe detalii http://www.pmr446mania.com/en/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca acum dupa experienta de la Gathering - Op First Stone multi si-au dat seama ce inseamna sa ai statie PMR Profi, mult mai multe canale decat P1-P8, optiune de dual channel watch, daca ai un squad intreg cu acelasti tip de statie poti folosii functia de scrambler....

 

In timpul jocului era legitim sa asculti comunicatiile inamice, am si anuntat frecventele alocate la fiecare factiune pe motiv ca nu vroiam sa intrati unii peste altii, desi spre sfarsit unii dintre voi au inceput sa abuzeze si sa bruieze canalul inamic.

 

In primul rand vreau sa felicit pe cei care ati avut inspiratia de a pregatii o procedura pentru genul asta de situatie, pe cei care si-au impus o comunicare codata sau pentru anumite misiuni mai speciale s-a impus interzicerea oricarei comunicatii radio. La acest event cred ca am vazut cu totii cat de importanta este comunicarea in teren, coordonarea unui atac, relay-ul ordinelor si al informatiei se bazeaza pe comunicare, in acelasi timp capacitatea de a intercepta si interpreta comunicatile inamicului in timp util ne pot aduce beneficii majore asa ca nu ignorati acest potential avantaj.

 

Principalele conditii pentru a avea o comunicare radio de scuccess tine de anumite reguli:

 

1. Folositi cuvinte de cod, call sighn-urile de radio sa fie altele decat cele de pe forum sau nikurile voastre. Obiectivele inamice vor fi adresate tot in cod nu dupa numele public sau folosit uzual, coordonatele se dau dupa un grid secret nu gridul map-ei folosit si stiut de toata lumea.

2. Folositi radio numai atunci cand e necesar, recomandabil ca toate comunicatiile squadului sa fie pe alt canal decat cel alocat pentru ordine si comanda. Folositi functiile de dual watch sau doua statii pe un operator desemnat ca Radio man.

3. Daca se poate folositi sitemul de codare al statilor dar nu va increde-ti orbeste in sistem e posibil ca si inamicul sa posede o statie identica cu a voastra si va poate decoda mesajele.

4. Puneti la punct proceduri si protocoale de comunicare. Predeterminarea anumitor canale de comunicare pentru cazul cand unul e blocat sau ati ajuns la concluzia ca e ascultat. Folosirea unui canal pe timp limitat de la 10-12 folosim canalul 2 de la 12-14 canalul 8 etc ...

5. Folositi comunicatile radio si ca mijloc de dezinformare, daca inamicul asculta de ce sa nu ii oferim ce vrem noi sa auda .

6. Baterii de rezerva la statii, poate ca intr-o zi de duminica normala bateria statiei o sa fie mai mult decat aveti nevoie dar la un event mai mare sigur o sa ramaneti fara baterie ...

 

Cam astea sunt in mare recomandarile mele personale, asta nu inseamna ca sunt perfecte sau ca nu au lipsuri dar sunt ceva mai mult decat nimic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(ex: Ghost catre Ruairi, receptie)

(ex: Ruairi, receptie)

(ex: Ruairi, receptionat)

 

O mica corectie daca nu este cu suparare!

 

ex: X catre Y - RECEPTIE !

ex. COMUNICATI/COMUNICA pentru Y !

ex: Y - RECEPTIONAT(eventual Y repeta exact cuvant cu cuvant ce i s-a comunicat pt confirmare)

 

Inca o data scuze pt indrazneala de a corecta primul post !

Share this post


Link to post
Share on other sites

O mica corectie pentru Ghost Leader, in caz ca va hotarati pentru chestii elevate : limbajul fonetic este ACELASI si este OBLIGATORIU pentru radioamatorii din toata lumea, ca sa nu mai spun de armatele NATO, pilotii si turnurile de control si altele.

 

De ce ?

1. E important sa fie un limbaj comun ( ce neamt, rus, congolez a auzi de focsani ? in mod sigur foxtrot ii va parea cunoscut )

2. Cuvintele nu sunt intamplatoare - ele sunt alese cu anume incidenta a vocalelor si consoanelor, cat si ca si popularitate, astfel incat sa poata fi reconstruite corect chiar si in cazuri de trasnimisii partiale ( pt cei cu electronica facuta, TTI pana curge sange pe urechi !)

3. Aici nu e vorba de nationalism ci de conformitate - daca vei da examen pt radioamatori, iti garantez ca vei stii pe dinafara alfabetul fonetic ( sau supranumit NATO ).

4. Asemenea, se folosesc doar cele 25 caractere latine comune ale limbajului vestic ( nu se poate pune problema de tz, sh, o lung, e cu accent, etc ). Este in mod clar o minializare si suprimare a limbajului complex, insa e necesar in radio.

 

 

Transmisiunile radio militare sunt scurte si la obiect - nu uitati ca e un singur om pe companie care e delegat cu asa ceva, si nici atunci nu se discuta tot timpul cu baza ci se schimba date sau se primesc ordine , uneori chiar la ore fixe ale zilei - deci foarte RAR. Si asta doar de comandantul companiei.

Airsoftul a adus un concept nou pe piata : soldatul-ofiter-strateg-pionier-cercetas-trupete de soc, in care fiecare poate poseda maxim de tehnica pe el si poate executa maxim de functii. Un nonsens. La fel si cu radio. Toti au si vor sa se auda pe radio, insa tactic, nu se face asa.

Pentru networkisti, e diferenta intre o retea token si una mesh - ordine versus haos dezorganizat.

 

In incheiere, o mica remarca : protocolul radio se muleaza pe ierarhia militara. Nu poate exista fara respectarea ierarhiei, si armatelor le e bine asa. Problemele de aici apar in primul rand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultimele 4 mesaje ( acum sterse ) au fost cam offtopic, Swarm si DKSkater incercand sa spuna un singur lucru : e bine sa ai statie, si daca o ai sa fie cat mai scumpa.

Si eu zic la fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru discutiile ce tin de partea tehnica - jos palaria, am mai invatat ceva

In ceea ce priveste modalitatea de comunicare, discutia asta nu isi are locul pe forum, ci in privat, intre fiecare team leader si membrii echipei.

 

..parerea mea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E buna initiativa asta, dar oare va sta cineva sa foloseasc acest sistem corect de transmitere prin statie la airsoft ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va salut. Sper sa nu fac necro.

Comunicatiile in armata ca si in airsoft ca milsim ar trebui sa fie importante. Degeaba alergi pe terenul de joc daca nu ai comunicat cu coechipierii decat la inceput.

1)Din prisma experientei de radioamator va spun ca daca folositi statia pe unul din canalele 4 sau 5 se va auzi mai bine deoarece antena statiei are lungimea conform frecventei canalului central (se face un calcul: lungimea de unda in Khz: viteaza sunetului 300000m/s=lungimea de unda) anenele se dimensioneaza la 1/4 sau 5/8 din lungimea de unda si in acea frecventa vor radia cel mai bine radiofrecventa. De obicei sunt dimensionate pt canalul central.

2)Folositi alfabetul fonetic (Alfa, Bravo nu Ana, Bucur) pt ca este standardizat, impus de reglementarile radio si de cand suntem stat UE este necesar sa il folosim si in convorbirile telefonice sau comunicari oficiale.....dispecerele de la taxi ar trebui sa spuna scara Charlie nu Costica.

3)Folositi formula de apel: Statia chemata DE statia apelata. Cel cautat isi aude numele rima data. Apoi va auzi si cine il cheama. Tot procedura de comunicare radio este si aceasta.

4) Vorbiti cat mai concis si clar la statie. Pe statiile vechi scria: "Atentie inamicul asculta!". Daca veti comunica scurt, veti elimina sansele de a fi descoperit canalul folosit.

5) Daca statuia dispune, folositi Tone Squelch, DSC, CTCSS. Nu e necesar sa invatati ce inseman toate acestea dar e mult mai greu de scanat si descoperit o frecventa care are multe zecimale in coada fata de una dintre cele 8 frecvente standard.

6) PMR in Romania se foloseste cu 500mW sau 0,5W doar cu antena originala a statiei. Autoritatea Nationala pt Comunicatii a stabilit puterea legala si ilegalitatea modificarii antenei asa ca veti cauta la achizitionare statii cu antena cat mai lunga. O antena dubla ca lungime va face statia sa emita ca una care are antena la jumatate si puterea dubla. (3db diferenta).

7) Nu folositi numele reale in comunicatii. Folositi un indicativ de genul cifra sau nick-ul de pe forum. In comunicatiile radio militare se folosesc indicative de genul: STEJARUL, ALBATROSUL.

Pt alte informatii ref, la radio, astept intrebaile voastre.

YO4NAT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.