executivul

Home-made chrono

Recommended Posts

Salut,

Hai sa va arat si voua cum puteti sa va faceti un conograf cu doar vreo 20 ron si putina indemanare. Nu e un sistem complet autonom, are nevoie de calculaor ca sa functioneze.

 

Materiale necesare:

2x LED IR diametru 5mm

2x Photo Tranzistor diametru 5mm

1x rezistor 100 ohm

1x Mufa USB

1x Mufa jack stereo

1x tub pvc minim 15cm lungime si 3-5cm diametru, un tub de scurgere/canalizare e ideal

cativa metri de fir cu 2 fire, merge de oricare, ideal e sa nu fie prea gros sa nu va incurce

banda adeziva (izolirband)

Cost total vreo 20 ron de la un magazin de piese electronice, iar tubul de scurgere de la sanitare.

 

Scule:

-ciocan de lipit

-aparat de masura

-bormasina + burghiu 3mm sau briceag sau cui inrosit sa dati niste gauri in tubul de plastic

-ruleta/rigla

 

Asamblare:

-se traseaza o linie longitudinala pe tub, se marcheaza pe ea 2 puncte la FIX 10cm distanta, 100mm, cat mai precis, fiecare milimetru de abatere va insemna 1% abatere la rezultat, ar fi o idee sa prelungim tubul pentru a scadea impactul erorii, dar devine incomod apoi de tinut si centrat.

-se dau 2 gauri de 3mm diametru in cele 2 puncte marcate (intre centrele lor sa fie 100mm), gaurile se dau mai mici decat diametrul LEDurilor si a tranzistorilor (5mm) pentru a nu le permite acestora sa intre in tub si sa poata fi loviti de bile, totodata pentru a colima razele si a reduce zona de "sensibilitate"

-se dau inca 2 gauri in partea opusa a tubului, exact in dreptul primelor, astfel incat daca bagati o sarma prin 2 gauri aflate fata in fata aceasta sa treaca prin centrul tubului (important)

-se lipesc pe tub pe o parte cei 2 tranzistori si pe cealalta cele 2 leduri, eu am folosit lipici fierbinte (hotglue), puteti incerca si cu superglue, epoxi sau guma de mestecat Ce e important de mentionat e ca trebuie sa fie cat mai perpendiculari cu putinta pe axul lung al cilindrului, adica sa "priveasca" direct spre gaura din partea opusa si sa nu fie inclinati fata de tub, tineti pe pozitie pana se intareste lipiciul.

 

Se realizeaza conexiunile:

-se lipesc cele 2 leduri in serie cu rezistenta la pinii 1 si 4 ai mufei usb

-se lipesc cei 2 tranzistori in serie cu camasa cea mai exterioara si varful jack-ului stereo

*ce e de mentionat aici e ca atat ledurile cat si tranzistorii au un piciorus mai lung (+) si unul mai scurt (-), in serie inseamna ca piciorusul scurt al unuia vine la piciorusul lung al celuilalt, ansamblul astfel format va avea un piciorus scurt (-) si unul lung (+) ca si cum ar fi o singura componenta.

**in functie de placa de sunet s-ar putea sa trebuiasca sa inversati firele care merg la jack-ul stereo (rosu si negru in figura)

***pentru fire de legatura am folosit firele de la niste casti vechi, cam 1m lungime ca sa nu trebuiasca sa trag lipit de calculator, puteti scoate 2 perechi de fire dintr-un cablu de retea sau puteti folosi fir de telefon fix.

 

Pentru ca o imagine face cat 1000 de cuvinte iata si o diagrama:

chronowt.jpg

 

Cum se foloseste:

-se downloadeaza si se instaleaza programul GRATUIT de editare sunet Audacity (http://audacity.sourceforge.net/download/)

-se da de la preferences inregistrare mono 44.6kHz

-se da record

-se trage cu replica prin tub indiferent de directie DAR cat mai prin centrul tubului, cat mai paralel cu axul tubului, daca trageti stramb veti avea eroare

-se opreste inregistrarea

-se face zoom pe spike-ul aparut pe ecran (ctrl+f1 parca)

-trebuie sa vedeti asa ceva (semnalul cand bila trece pe cei 2 senzori):

sig1y.jpg

(vin cu screenshot real cand ajug acasa)

-selectati 2 punte simetrice pe cele 2 curbe, eu selectez de cand incepe prima pana cand incepe a 2-a

sig2z.jpg

-in prtea de jos a ferestrei aveti durata selectiei in ore:minute:secunde.milisecunde (ex: 00:00:00.00123)

 

Viteza in metri/secunda e data de formula: 0.1/durata (avem 10cm adica 0.1m, parcursi in durata de pe ecran in secunde)

ex: 0.1/0.00123=81.3m/s

 

Eu am testat AEG-ul meu pe single si-mi iese in jur de 102 +/- 1-2m/s depinde cum selectez, adica sub 3% eroare.

 

****Mentiune, unele placi audio au o rezistenta de pull-up ce limiteaza viteza maxima ce o puteti masura, de ex am patit cu Well-ul pe gaz dat la full power sa traga atat de repede incat cele 2 semnale sa se confunde si sa apara ca un singur semnal mai labartat, totusi astea sunt cazuri extreme si nu cred ca la majoritatea replicilor o sa intampinati problema asta, desigur mai e si varianta sa incercati pe alt calculator.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

O.O

 

 

 

Cine stie electronica.. are parte. Misto ideea cand vrei sa stii 'cam' pe unde te incardezi si nu vrei sa dai 250 ron pe un crono.

Share this post


Link to post
Share on other sites
am o nelamurire...cu mufa usb ce faci?Lipesti doar firele de ea si gata?

 

dupa ce le lipesti o bagi intr-un port usb de la calculator ca sa ai alimentare pe leduri. Deci e strict doar pt alimentare din acelasi pc , astfel devine mult mai comod decit sa alimentezi separat plus ca pe portul usb ai tensiune stabilizata 5v 500mA.

Spor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am alta modalitate, dar care functioneaza numai pe compurile/laptopurile mai vechi care au port paralel/LPT.

 

LEDurile IR si fototranzistorii se conecteaza pe output si input la port. (nu necesita external power sau cules energie din alt port) si un program dedicat calculeaza viteza bilei si cadenta (automat). Cand am timp o sa revin cu un tutorial.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, si eu am de gand sa fac ceva de genul.

Intrebarea mea este ce Photo Tranzistori ai folosit, si daca esti multumit de cat de repede raspund.

 

Ideea e ca as vrea sa fac ceea ce ai facut tu cu un micro controler , dar totul integrat cumva intr-un silencer .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma bucur sa vad ca v-am trezit interesul.

Ideea a fost sa fac ceva repede (in 3 ore am testat si facut 2 bucati) si ieftin, initial voiam sa dau o fuga la magazin sa iau 10 cutii de cola, apoi mi-am dat seama ca in aceiasi bani imi fac un chrono care sa nu "se termine".

Tranzistorii si LEDurile au fost luate la nimereala, adica ce aveau pe stoc la un magazin din Iasi, fara mofturi, 3roni bucata. Merg ok pana la viteze de 180-190m/s cand incep sa se confunde spike-urile, cel putin pe placa de sunet pe care am testat, nu am avut timp sa ma joc si cu alte pc-uri.

 

Faza cu alimentatul din USB e pt comoditate, se poate lua curent si direct de pe o mufa molex pt hard sau se pot pune 2 baterii. Eu am luat un cablu usb, si m-am prins direct de firele negru si rosu. Vedeti ca daca schimbati tensiunea de alimentare trebuie adaptata valoare rezistentei la (TensiuneNoua-2.4)/0.02 caderea de tensiune pe un led e 1.2V (la modelul meu), pe doua e 2.4, iar curentul maxim e 20mA adica 0.02A.

 

Ideea nu e a mea, am vazut-o facuta si la altii pe net, sunt si modele cu controller si display (complet autonome) dar costurile se ridica aproape de un chrono care in fond e 50$ in china, iar cu piese recuperate de prin diverse nu am timp sa ma joc, prefer cu timpul ala sa fac o simulare de bomba, alt proiect postat pe aici.

 

PS: @cryptopsy: la faza cu portul serial/paralel am renuntat din start, gandeste-te ca daca alimentezi cu 2 baterii R6 poti folosi dispozitivul asta si pe un iphone sau tel cu Android

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca sunt precise ca si cele din comert si poti face ceva care sa foloseasca orice nestiutor...poti face mare vanzare pe forum cu ele

Share this post


Link to post
Share on other sites

@swarm: si cele din comert sunt imprecise rau, am vazut si pe net si in real life aceeasi replica, de preferinta aeg sau springer (mai constante), pe doua cronouri unul langa altul, diferente de cativa m/s intre ele.

 

Sa zicem ca ai un 3% eroare, ce e mai simplu de facut e sa modifici putin parametrul de la numitor cat sa fii multumit ca arata la fel cat un chrono pe care il consideri demn de incredere, de exemplu in loc sa imparti 0.1 la timpul masurat in audacity vei imparti 0.097 si ai corectat cei 3% in plus.

 

Eu unul nu am timpul necesar sa ma apuc de construit pentru vanzare, de aia l-am si postat aici, cine vrea sa-si poata face, ce ma intriga este ca in afara de "foarte tare frate" nu am vazut nici unul sa vina sa zica "bai nene eu l-am facut si chiar merge"

Share this post


Link to post
Share on other sites

super.

multumiri ca ai impartit cu noi experienta ta.

am o intrebare, ca sa folosesti sistemul pe un telefon/dispozitiv cu android, ce faci cu mufa jack?

Share this post


Link to post
Share on other sites

un mic sfat pentru toti cei interesati sa construiasca chrono-ul.

 

aproape toate piesele le puteti canibaliza dintr-un mouse cu bila. Aveti acolo 2x emitatoare IR si 2x foto tranzistori, si nu numai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GhostLeader: desigur, chiar m-as bucura sa il pui si pe 6mm.ro. Ideea asa cum am mai spus nu e 100% originala, a mai fost facut si de altii, eu am pus in aplicare si am scris in romaneste ce si cum. Iar nu-s acasa ca sa pun poze calumea.

 

@haiducul: pai mufa jack o bagi unde intra handsfree-ul ca sa poti inregistra sunetul, pe iPhone gasisem o aplicatie ce-mi arata la milisecunda sunetul ca sa pot masura viteza. Se punea problema adaptarii pentru 2 baterii in loc de mufa aia USB ca sa alimentezi ledurile, daca ai habar de electronica te descurci, daca nu mai bine il folosesti asa la legat la PC.

 

@Cryptopsy: buna ideea cu mouse-ul cu bila, dar eu acum ceva timp am dat de un mouse la care receiverele alea micute mergeau doar excitate cu un semnal IR pulsatoriu la nu mai stiu cati khz, deci daca bagai baterie simpla pe leduri ciuciu, asa ca mai bine iei cu cativa lei componentele macar stii ca-s noi si bune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mersi. o sa incer si eu sa fac unul cand o sa gasesc timp pe o teava de aluminiu cu filete pentru teava replicii, astfel incat sa poata fi montat in loc de amortizor. asa sigur o sa treaca prin centru bilele si fara deviatii. am sa alimentez de la baterii insa trebuie sa studiez putin ce si cum cu androidul. eventual pe un laptop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sunt eu artist in electronica,dar, tranzistorul nu are 3 picioare? Baza,emitor,colector.

Cum se face ca in ambele modele prezentate fototranzistorul are 2 picioare? Sigur sunt fototranzistori?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, sigur, sunt FOTO-tranzistori, adica baza e activata de lumina nu de curent, de aia au doar 2 picioare

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu sunt eu artist in electronica,dar, tranzistorul nu are 3 picioare? Baza,emitor,colector.

Cum se face ca in ambele modele prezentate fototranzistorul are 2 picioare? Sigur sunt fototranzistori?

Sigur sunt, doar ca in loc sa aibe pini pentru baza, colector si emitor, are numai pentru colector si emitor; baza este legata de partea fotosensibila si este actionata de lumina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now